GODZINY PRACY rok szkolny 2023/2024
Bugaj, pokój nr 5-p. Katarzyna Kwiatek
Poniedziałek | Wtorek | Środa | Czwartek | Piątek |
7:30 – 9:30 (przedszkole) | 8.00-13.30 | 8:00 – 13:00 | 7:30 – 9:30 (przedszkole) | 8.00-12.00 |
9:45 – 12:30 | 13:30 – 14:30 rewalidacja | 9:45 – 12:30 | ||
12:30 – 13:30 rewalidacja |
Główne cele terapii logopedycznej to:
– kształtowanie starannej wymowy;
– korekcja wad wymowy;
– usprawnianie porozumiewania się językowego;
– dbałość o kulturę słowa potocznego.
Dla dziecka rozpoczynającego naukę szkolną bardzo ważna jest umiejętność poprawnego mówienia. Prawidłowy rozwój mowy umożliwia dziecku skuteczne porozumiewanie się
z otoczeniem oraz podjęcie efektywnej nauki czytania i pisania.
Dziecko, które rozpoczyna naukę w szkole powinno mieć już zakończony proces rozwoju mowy. Niestety nie zawsze tak bywa, część dzieci wykazuje opóźnienia bądź też zaburzenia w tym zakresie. Ma to negatywny wpływ na rozwój psychoruchowy dziecka oraz na jego funkcjonowanie w szkole, głównie na kłopoty w nauce i zachowaniu.
Prawidłowy rozwój mowy przebiega etapami, w których występują pewne cechy charakterystyczne dla danego wieku.
Dziecko trzyletnie
- Może nie wymawiać głosek sz, ż, cz, dż i trudnych grup spółgłoskowych.
- Głoska r może być wymawiana jako j lub l, ewentualnie ł.
- Ma prawo zmiękczać głoski s,z,c,dz, sz, ż, cz, dż.
- Może zamiast f występować ch i odwrotnie.
- Brak wyraźnych końcówek w wypowiadanych wyrazach.
Dziecko czteroletnie
- Może głoski sz, ż, cz, dż bywają jeszcze zamieniane na s, z, c, dz lub ś, ź, ć dź.
- Głoska r może być nadal zamieniana na j, l lub ł .
- Występuje upraszczanie grup spółgłoskowych, ale rzadsze.
Dziecko pięcioletnie
- Część dzieci nie wymawia głosek sz, ż, cz, dż, r zastępując je innymi głoskami.
Dziecko sześcioletnie
- Około 20 % dzieci nie wymawia głosek sz, ż, cz, dż, r.
Dziecko siedmioletnie
- Wymowa powinna być prawidłowa. Wszystkie głoski mówione prawidłowo, czysto, bez zniekształceń, bez zastępowania przez inne głoski.
Jeśli rodzice zaobserwowali jakiekolwiek zaburzenia u dziecka powinni skontaktowac się
z logopedą. Nawet małe trudności należy usuwać w porę , ponieważ nie usunięte mogą stać się poważnymi wadami wymowy.
Wady wymowy
Do najczęściej występujących wad wymowy wymagających interwencji logopedy zaliczamy te o charakterze zniekształcenia brzmienia głosek, oraz wszelkie zastępowanie głosek trudniejszych do wymówienia głoskami łatwiejszymi są to:
Seplenienie
( nieprawidłowa realizacja głosek zębowych- syczących- s, z, c, dz;
szumiacych-sz, ż, cz, dż
ciszących- ś, ć, ź, dź )
Przyczynami seplenienia może być: nieprawidłowa budowa narządów mowy, upośledzony słuch, naśladownictwo, nieprawidłowy zgryz oraz niesprawność języka i warg.
Reranie
Wada ta polega na nieprawidłowej realizacji głoski r. Przyczyną nieprawidłowej wymowy głoski r może być między innymi budowa anatomiczna języka (np. zbyt krótkie wędzidełko), obniżony poziom słuchu, słaba zdolność koncentracji uwagi na dźwiękach mowy, opóźniony rozwój ruchowy, opóźniony rozwój umysłowy i nieprawidłowe wzorcewymowy z otoczenia dziecka.
Ubezdźwięcznianie
Polega na wymawianiu głosek dźwięcznych bezdźwięcznie bez drgań wiązadeł głosowych (b-p, w-f, g-k, d-t, ż-sz, z-s, ź-ś, dz-c, dź-ć). Przyczyny bezdźwięczności to: zaburzenia słuchu fonematycznego, słaba motoryka narządów artykulacyjnych- wargi i policzki są wiotkie, mała pojemność klatki piersiowej.
Wadliwa wymowa głosek k, g
Głoski te są zastępowane głoskami t, d. Są one wynikiem nieprawidłowej pracy języka.
Dyslalia
Jest to nieprawidłowa wymowa polegająca na opuszczaniu, zastępowaniu lub deformowaniu większości głosek . Wymowa dzieci z dyslalią jest trudna do zrozumienia.
Jąkanie
Jąkanie to zaburzenie płynności, tempa i rytmu mówienia spowodowane nadmiernym
napięciem mięśni oddechowych, fonacyjnych i artykulacyjnych.
-kloniczne – cechuje się krótkimi zahamowaniami mowy i wielokrotnym powtarzaniem sylab
-toniczne – cechuje się dłuższymi zahamowaniami i wielokrotnym powtarzaniem głosek
Jąkanie właściwe należy jednak rozróżnić od jąkania wczesnodziecięcego, które występuje
u dzieci między 3 a 5 rokiem życia na skutek nieukończonego rozwoju psychicznego, małej sprawności narządów artykulacyjnych, nie dość szybkim kojarzeniem nazwy z pojęciem. Taka dysharmonia między potrzebą wyrażania swoich przeżyć i myśli a możliwościami w tym zakresie występuje u ponad połowy dzieci w wieku przedszkolnym i mija samoistnie po zwiększeniu sprawności w posługiwaniu się mową. Jeśli jednak twoje dziecko skończyło 6 lat i nadal się jąka, zgłoś się do logopedy.