Pedagog szkolny współpracuje z takimi instytucjami jak:
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna we Wrześni;
- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Miłosławiu;
- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie we Wrześni;
- Posterunek Policji w Miłosławiu;
- Sąd Rejonowy III wydział ds. Rodzinnych i Nieletnich we Wrześni;
- Pedagodzy z innych szkół.
Uczniu, przyjdź do pedagoga gdy:
- Jesteś samotny, czujesz, że nikt Cię nie rozumie;
- Nie potrafisz porozumieć się z nauczycielem;
- Masz problemy rodzinne, znajdujesz się w trudnej sytuacji materialnej;
- Chcesz podzielić się swoją radością, sukcesem;
- Chciałbyś pomóc innym, ale nie wiesz w jaki sposób;
- Masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić;
- Przyjdź także z każdą sprawą, z którą sam nie potrafisz sobie poradzić.
Informacja dla Rodziców:
Rodzicu, zwróć się do pedagoga szkolnego gdy:
- Niepokoi Cię zachowanie dziecka;
- Chcesz porozmawiać o dziecku i Twoich z nim relacjach;
- Masz pytania dotyczące wyników w nauce dziecka i jego funkcjonowania w szkole;
- Potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania;
- Masz pytania i nie wiesz do kogo się z nimi zwrócić;
- Szukasz pomocy.
Do zadań pedagoga szkolnego należy między innymi:
- kierowanie uczniów na badania psychologiczno – pedagogiczne;
- praca z dziećmi w ramach zajęć korekcyjno – kompensacyjnych, rewalidacyjnych, nauczania indywidualnego;
- diagnozowanie trudności edukacyjnych, wychowawczych;
- wspieranie uczniów w trudnych sytuacjach (np. choroby, śmierci w rodzinie oraz innych sytuacji losowych);
- wspieranie rodziców, nauczycieli w pracy wychowawczej, edukacyjnej;
- czuwanie nad przebiegiem edukacji uczniów niepełnosprawnych, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
DLA RODZICÓW
NADMIERNE KORZYSTANIE Z INTERNETU
Dostęp do ogromu informacji, rozrywki, rywalizacja z innymi graczami, łatwy kontakt ze znajomymi powodują, że
w sieci można się zapomnieć.
U części użytkowników utrata kontroli nad czasem może doprowadzić do uzależnienia od sieci.
JAKIE SĄ SYMTOMY NADMIERNEGO KORZYSTANIA Z INTERNETU?
- dziecko spędza przy komputerze, telefonie lub tablecie coraz więcej czasu kosztem innych zainteresowań;
- z powodu swojej aktywności w internecie dziecko zaniedbuje obowiązki rodzinne i szkolne;
- pojawiają się konflikty rodzinne na tle używania przez dziecko urządzeń elektronicznych i internetu;
- dziecko kłamie, zapytane o to, ile czasu spędza w internecie;
- podejmowane próby ograniczenia czasu spędzanego przez dziecko online są nieudane;
- dziecko reaguje rozdrażnieniem lub nawet agresją, gdy korzystanie
z komputera jest utrudnione lub niemożliwe.
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA
Ustal z dzieckiem zasady korzystania z mediów elektronicznych dostosowane do jego wieku;
- uzgodnij z dzieckiem czas jaki może poświęcić na korzystanie
z mediów elektronicznych i porę dnia na to przeznaczoną.
W przypadku dzieci w wieku wczesnoszkolnym i młodszych nie powinno być to więcej niż godzinę więcej (tym bardziej w trakcie nauki zdalnej!), - ustal z dzieckiem z jakich serwisów może korzystać (dostosowane do jego wieku),
- zainteresuj dziecko formami aktywności niezwiązanymi z mediami elektronicznymi,
- wykorzystaj oprogramowanie filtrujące i programy kontroli rodzicielskiej, pamiętaj jednak, że nawet
w przypadku ich używania zachowaj czujność.
JEŚLI PODEJRZEWASZ, ŻE DZIECKO NADUŻYWA INTERNETU LUB MEDIÓW ELEKTRONICZNYCH:
- Nazwij problem. Porozmawiaj z dzieckiem, powiedz mu, co niepokojącego widzisz w jego zachowaniu.
- Ustalcie harmonogram dnia, aby zrównoważyć czas spędzany przez dziecko w sieci i poza nią.
- Przyjrzyj się sytuacjom, w którym dziecko ucieka w internet lub sięga po elektroniczne gadżety. Wspólnie poszukajcie alternatywy,
np. działań, które sprawiają mu równie dużo przyjemności i pomagają odreagować trudne emocje. - Ustalcie zasady i etapy ograniczania korzystania z mediów. Warto
z dzieckiem omówić stopniowe ograniczenie czasu spędzanego przed monitorem. - Nagradzaj sukcesy w ograniczaniu czasu spędzonego w internecie.
- Jeśli sytuacja jest tak poważna, że dziecko korzysta z mediów w sposób, który zagraża jego zdrowiu
i życiu (np. zaniedbuje podstawowe czynności fizjologiczne) wyłącz komputer, odłącz internet, ale wyjaśnij przyczyny tych ograniczeń. Szukaj pomocy specjalistów z poradni uzależnień.
Literatura:
- Internet i Komputer. Instrukcja bezpiecznej obsług. Kinga Kaczmarek, Karolina Van Laere.
- Bezpiecznie Tu i Tam. Materiały edukacyjne Orange Polska dotyczące bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w internecie.
- Bezpieczeństwo dzieci online. Kompendium dla rodziców i profesjonalistów.